Als positioneringsstrateeg bij Brandgurus, kerndocent Strategische Positionering op Nyenrode Business Universiteit en auteur van ‘De perfecte positionering’ is het niet geheel toevallig dat ik dit blog ben begonnen over positioneren. Positioneren draait om het innemen van de breinpositie die duurzaam concurrentievoordeel oplevert en is daarmee een essentieel onderdeel van elke organisatiestrategie. Het innemen van deze positie is met de toegenomen concurrentie, maatschappelijke ontwikkelingen en opkomst van nieuwe media en middelen alleen maar moeilijker geworden.

De strijd om de interne en externe klant wordt uitgevochten in het brein. Dat is namelijk de plek waar de uiteindelijke de keuze wordt gemaakt. Om deze strijd te winnen moeten merken en organisaties op zoek gaan naar de positie in het brein die de klant het meeste voordeel oplevert. Deze positie heet de voorkeurspositie, want alleen voorkeur leidt tot daadwerkelijk gedrag en tevens tot herhaling van dit gedrag. Deze voorkeurspositie is echter verre van eenvoudig in te nemen.

Positioneringsstrategie heeft als enig doel om de gewenste voorkeurspositie in te nemen en maakt hiervoor gebruik van zogenaamde proposities; beloftes die het merk op het juiste moment, op de juiste manier en via het juiste kanaal communiceert. Een goede positioneringsstrategie biedt het merk een lange termijn paraplu waaronder verschillende proposities kunnen worden ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan proposities richting collega’s en kandidaten of proposities richting bestaande en potentiële klanten. Positioneren gaat dan ook verder dan branding of zelfs marketing. Positioneren is een organisatiediscipline met enorme impact en gaat veel verder dan het maken van een nieuwe campagne of het inzetten van nieuwe media en middelen.

Positioneren is van ongekende waarde voor een organisatie en haar merken, mits goed toegepast. Dat is ook de reden dat ik mij als bedrijfskundige met de specialisatie Consumer Behavior & Organizational Behavior ben gaan focussen op de disciplines merkpositionering en organisatiepositionering. Op dit blog vind je een overzicht van artikelen welke ik over dit onderwerp heb gepubliceerd, aangevuld met interessante feiten en verhalen. Mocht je meer willen weten, je weet mij te vinden!

Positioneer de huidige situatie van de klant als een probleem en positioneer jouw merk als de perfecte oplossing.
— Julian Stevense