Positioneer jezelf als oplossing

Op basis van welk inzicht positioneer je jouw merk? Inzicht is volgens de definitie van de Duitse gestaltpsycholoog Wolfgang Köhler ‘het zien van het verband tussen de verschillende onderdelen van het probleem’. Het is de zogenaamde 'aha-erlebnis' aldus de Duitse psycholoog Karl Bühler; het moment waarop je begrijpt wat er daadwerkelijk aan de hand is.

Inzicht gaat dan ook een belangrijke stap verder dan analyse. Inzicht combineert analyse namelijk met logica, intuïtie en bovenal creativiteit. En daarmee verbindt inzicht onze linker- en rechterhersenhelft. De linkerhelft staat voor logica en analyse, terwijl de rechterhelft juist staat voor intuïtie en creativiteit. Inzicht is dus in staat om je het gehele plaatje te laten ‘zien’. Niet alleen datgene dat reeds voor iedereen zichtbaar is (het analytische deel), maar vooral ook datgene dat de meesten nog niet zien (het visionaire, intuïtieve deel). Door anders naar het probleem te kijken zie je tenslotte oplossingen die anderen niet zien.

Johan Cruijff stond bekend om zijn ongekende voetbalinzicht. Hij combineerde zijn analyse dan ook altijd met logica, intuïtie en creativiteit. Toen hij werd geconfronteerd met een tegenstander waar een Italiaanse ‘superspits’ speelde gaf hij aan zich niet te focussen op deze moeilijk verdedigbare spits, maar juist op de spelers die hem aanspelen. ‘Als hij de helft van de ballen krijgt, heb ik nog maar een half probleem.’ was de karakteristieke oplossing van Cruijff.

Ook de Romeinse keizer Julius Caesar beschikte over een scherp inzicht. Gedurende een van zijn Gallische veldslagen stuitte hij op een stad welke gebouwd was op een hoog plateau. Vanwege de steilheid van de berg was de stad moeilijk aan te vallen. Zodoende gaf hij zijn genie-onderdeel de opdracht een tunnel in de berg te graven met als doel de watertoevoer naar de stad om te leiden naar zijn eigen legerkamp. Zonder water was de wil van de tegenstander snel gebroken en gaf de stad zich zonder al te veel weerstand over.

Ook in de briefing, het meest strategische document dat wij als marketeers kunnen inzetten, wordt vaak gevraagd naar het ‘inzicht’. Op basis van welk inzicht kunnen je het merk als oplossing positioneren? Je moet dus op zoek gaan naar het probleem dat de doelgroep tegenhoudt en niet een algemene trend benoemen of de wijze waarop de doelgroep nu al keuzes maakt. Dat is een analyse of een conclusie, maar geen inzicht. Inzicht laat zien wat mensen tegenhoudt en hoe jouw merk hen in beweging kunt brengen. Pas als je dat gaat zien kun je daadwerkelijk praten over inzicht.

Door Julian Stevense | Brandgurus

Vorige
Vorige

Positioneren draait om motiveren