Positioneren is vooral perceptie

Als je positie wilt innemen in het brein, dan draait alles om perceptie. Het draait uiteindelijk niet om de waarheid, want er zijn vaak meerdere waarheden in de wereld, maar om de beeldvorming bij de doelgroep. Het begrip ‘fake news’ is ondertussen niet meer weg te denken uit de media en dat zie je ook terug op social media. De drang het perfecte leven, een grote bron van stress onder millennials volgens diverse onderzoeken, zorgt ervoor dat mensen alleen het beste van zichzelf laten zien. Het internet staat dan ook vol met tips & tricks hoe je jezelf het beste in beeld kunt brengen op social media, zelfs als het resultaat volledig fake is. Mensen bedenken zelfs fake identiteiten voor internet dating omdat ze hun echte identiteit niet aantrekkelijk of interessant genoeg vinden.

Alles draait om perceptie, zowel in de media als op social media, en daar zit een grote parallel met positioneringsstrategie. Merken zijn ook continu bezig de perceptie, oftewel beeldvorming, van hun doelgroep positief te beïnvloeden. Dat is niet nieuw, dat vindt al tientallen jaren plaats. Denk maar aan de wereld van Peter Stuyvesant of het wilde westen van de Marlboro man. We identificeren onszelf namelijk graag met merken die waarden uitdragen die wij zelf nastreven. Dat zie je ook terugkomen op social media. Daar proberen mensen zoveel mogelijk volgers te krijgen door deze volgers een wereld voor te houden die zij zelf nastreven.

Het grote verschil tussen merken en de (social) media is dat wij als consument begrijpen dat de wereld die een merk ons voorhoudt een fantasiewereld is. Dat de mooie mensen die we zien acteurs en actrices zijn en dat het niet hun echte leven is. We begrijpen dat die mooie auto op een billboard met een vanaf prijs van 29.995 euro de meest complete, exclusieve uitvoering van deze auto is die eerder het dubbele of zelfs driedubbele kost. Dove sprong hier lang gelden al heel slim op in met een campagne (Evolution) die mensen erop wijst dat de wereld die merken ons voorhouden niet de echte wereld is.

Het wordt echter ingewikkeld als niet langer duidelijk is wat echt is en wat niet. Om de consument te beschermen is er voor adverteerders wetgeving ontwikkeld en zijn er organen opgericht als de Nederlandse Stichting Reclame Code. We gebruiken zelfs de vermelding ‘advertorial’ om aan te geven dat het nieuws dat je leest van een adverteerder afkomstig is.

Alles om misleiding van de consument tegen te gaan. Maar wordt het ondertussen niet eens hoog tijd dat we hetzelfde gaan doen voor berichten in de media, inclusief social media? Om te voorkomen dat we gaan geloven dat die perfecte wereld die ons wordt voorgeschoteld echt is. En dat we die ook niet moeten proberen na te streven. Maar gewoon gelukkig moeten zijn met het leven dat we in het echt leiden door er anders naar te kijken. Een leven vol perfectie is tenslotte een kwestie van perceptie.

Door Julian Stevense | Brandgurus

Vorige
Vorige

Positioneren op basis van emotie

Volgende
Volgende

Positioneren draait om motiveren